Dette er en kort definition. Du kan læse mere om emnet i artiklen Fortæller og synsvinkel. |
Fokalisering er begrænsningen af adgang til personers bevidstheder og hænger sammen med hvilken synsvinkel fortællingen har.
Fokalisering inddeles i tre overordnede kategorier:
- Nulfokalisering (også kaldt autorial): Ingen begrænsning for adgangen til bevidstheder, som fortælleren frit kan bevæge sig imellem – det betyder også at fortælleren altid ved mere end den enkelte karakter.
- Ydre fokalisering: Maksimal begrænsning for adgangen til bevidstheder, idet der ingen adgang overhovedet er til nogen karaktereres bevidsthed. Fortælleren ved altså mindre end den enkelte karakter.
- Indre fokalisering: Adgangen er begrænset til én karakters bevidsthed. Når man har begrænsning til én karakters indre ved fortælleren det samme som én given karakter – dog er det ikke sikkert fortælleren fortæller alt det han ved.
- Fikseret: Det er den samme person der er synsvinkelbærer gennem hele fortællingen.
- Variabel: Fokaliseringen kan skifte fra én karakter til en anden undervejs, eller der kan være løbende skift. Forskellige dele af fortællingen er så fortalt fra forskellige synsvinkler.
- Flerfoldig: Den samme situation fortælles fra flere karakterers synsvinkel.
Fortæller og synsvinkel |
---|
Fokalisering · Nulfokalisering · Indre fokalisering · Ydre fokalisering · Heterodiegetisk · Homodiegetisk · Medsyn · Bagudsyn |
Skrivekunst | |||
---|---|---|---|
Form |
| ||
Indhold |
| ||
Handling | |||
Personer | |||
Miljø | |||
Tema | |||
Virkemidler |
| ||
Livsstil |
| ||
| |||
Skrivekonkurrencer (0) | |||
Forlag (156) |