Ordliste
Denne artikel er stadig ved at blive skrevet. Forhåbentlig varer det ikke særligt længe før jeg når til den. | 🚧 |
Fremgangsmåde: Benyt i artiklen <onlyinclude>...</onlyinclude> omkring tekstindholdet som skal fremgå på denne liste, og inkluder så vha. {{:opslag}} indholdet ved det relevante opslag i denne artikel.
Alfabetisk liste over skrivehåndværkets betegnelser som på sigt vil indeholde korte definitioner og henvisninger til hvor du kan læse mere i leksikonet.
Gå til begyndelsesbogstav: 0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å
0-9
1. personfortæller
3-akter-modellen
Se tre-akter-modellen.
3-talsloven
3. personfortæller
A
Adjektiv
Afsender
Aktantmodel
Allitteration
Anførselstegn
Anmeldelse
Ansporende begivenhed
Antagonist
Se modstander.
Appelformer
Artikel
Artikulation
B
Bagudsyn
Når fortælleren beretter under selve handlingen er der tale om medsyn. Når fortælleren beretter efterfølgende er der tale om bagudsyn.
Berettermodellen
Besjæling
Billedbog
Billedsprog
Bindeord
Biord
Blog
Bogstavrim
Branding
Brev
Brødtekst
Budskab
C
Cirkulær handling
Citationstegn
Cliffhanger
D
Dagbog
Debatindlæg
Digt
Direkte tale
Disposition
E
Elementalgenre
De Episke love
Erindring
Essay
Etos
Eventyr
F
Faglitteratur
Fabel
Fantasy
Flashback
Se tilbageblik.
Flashforward
Flash-sideways
Folkeeventyr
Fokalisering
Fokalisering er begrænsningen af adgang til personers bevidstheder og hænger sammen med hvilken synsvinkel fortællingen har.
Fokalisering inddeles i tre overordnede kategorier:
- Nulfokalisering (også kaldt autorial): Ingen begrænsning for adgangen til bevidstheder, som fortælleren frit kan bevæge sig imellem – det betyder også at fortælleren altid ved mere end den enkelte karakter.
- Ydre fokalisering: Maksimal begrænsning for adgangen til bevidstheder, idet der ingen adgang overhovedet er til nogen karaktereres bevidsthed. Fortælleren ved altså mindre end den enkelte karakter.
- Indre fokalisering: Adgangen er begrænset til én karakters bevidsthed. Når man har begrænsning til én karakters indre ved fortælleren det samme som én given karakter – dog er det ikke sikkert fortælleren fortæller alt det han ved.
- Fikseret: Det er den samme person der er synsvinkelbærer gennem hele fortællingen.
- Variabel: Fokaliseringen kan skifte fra én karakter til en anden undervejs, eller der kan være løbende skift. Forskellige dele af fortællingen er så fortalt fra forskellige synsvinkler.
- Flerfoldig: Den samme situation fortælles fra flere karakterers synsvinkel.
Foreshadowing
Forudgreb
Forholdsord
Fortalt tid
Fortæller
Fremdrift
G
Gyser
H
Handling
Handlingsforløb
Handlingslinje
Heterodiegetisk
Diegese angiver den fortalte verden, og en fortælling kaldes homodiegetisk hvis fortælleren befinder sig i den fortalte verden og heterodiegetisk hvis fortælleren befinder sig uden for den fortalte verden. En heterodiegetisk fortælling vil typisk have en tredjepersonsfortæller og en homodiegetisk fortælling vil typisk have en førstepersonsfortæller.
Homodiegetisk
Diegese angiver den fortalte verden, og en fortælling kaldes homodiegetisk hvis fortælleren befinder sig i den fortalte verden og heterodiegetisk hvis fortælleren befinder sig uden for den fortalte verden. En heterodiegetisk fortælling vil typisk have en tredjepersonsfortæller og en homodiegetisk fortælling vil typisk have en førstepersonsfortæller.
Hook
Se krog.
Horror
Hovedperson
I
In medias res
Inciting incident
Se ansporende begivenhed
Indirekte tale
Indre fokalisering
Fokalisering er begrænsningen af adgang til personers bevidstheder, og ved indre fokalisering har fortælleren adgang til én persons bevidsthed i fortællingen. Fortælleren ved altså det samme som én given person, men det er ikke ensbetydende med at fortælleren fortæller alt det den ved.
Indre fokalisering underinddeles i tre typer:
- Fikseret: Det er den samme person der er synsvinkelbærer gennem hele fortællingen.
- Variabel: Fokaliseringen kan skifte fra én person til en anden undervejs, eller der kan være løbende skift. Forskellige dele af fortællingen er så fortalt fra forskellige synsvinkler.
- Flerfoldig: Den samme situation fortælles fra flere personers synsvinkel.
Intertekstualitet
Interview
J
Jeg-fortæller
K
Karakter
Se person
Karakterbrist
Karakterudvikling
Se personudvikling
Kendeord
Klemningspunkt
Klumme
Kolon
Kommatering
Kommunikationsmodel
Komposition
Konflikt
Kortprosa
Krimi
Krog
Kronik
Kronologisk
Krog
Kunsteventyr
L
Lineær handling
Logos
Lyrik
Lyrisk
Læserbrev
M
Manuskript
Medsyn
Når fortælleren beretter under selve handlingen er der tale om medsyn. Når fortælleren beretter efterfølgende er der tale om bagudsyn.
Metafor
Midtpunkt
Milepæl
Miljø
Morale
Myte
Målgruppe
N
Narrativ
Novelle
Nulfokalisering
Fokalisering er begrænsningen af adgang til personers bevidstheder, og ved nulfokalisering har fortælleren fri adgang til alle personers bevidstheder i fortællingen. Dette medfører at fortælleren altid ved mere end den enkelte person, men det betyder dog ikke at fortælleren nødvendigvis deler denne viden med læseren.
Nyhedsartikel
O
Opinion
Ordklasser
Outline
Se disposition.
P
Parallelhandling
Patos
Person
Personificering
Personkarakteristik
Personudvikling
Perspektivering
Pinch point
Se klemningspunkt.
Plot
Se handling.
Plot point
Se vendepunkt.
Plot-point-modellen
Plot-twist
Point of no return
Benyttes især om første vendepunkt i tre-akter-modellen, men bruges også nogle gange om midtpunktet; i begge tilfælde vil den mere præcise betegnelse blive brugt her i leksikonet.
Protagonist
Se hovedperson.
Q
R
Ramme (tegneserie)
Rammefortælling
Rap
Rim
Roman
S
Sagn
Sagprosa
Sammenligning
Sangtekst
Science fiction
Setup/payoff
Showing not telling
Skønlitteratur
Socialrealisme
Sproglige virkemidler
Stedord
Substantiv
Suspense & surprise
Symbol
Synsvinkel
T
Tale
Talord
Tegneserie
Tegnsætning
Tema
Tid
Tidsforløb
Tidslinje
Tidsspring
Tilbageblik
Tillægsord
Tomme pladser
Tre-akter-modellen
Handlingsforløbet i størstedelen af fortællinger kan opdeles i tre akter, hvor overgangene mellem akterne og indholdet i hver akt er kendetegnet ved en række egenskaber.
U
Udsagnsord
V
Varsel
Vendepunkt
Verbum
X
Y
Ydre fokalisering
Fokalisering er begrænsningen af adgang til personers bevidstheder, og ved ydre fokalisering har fortælleren overhovedet ingen adgang til nogen personers bevidsthed i fortællingen.
Z
Æ
Ø
Å
Åben slutning
Skrivekunst | |||
---|---|---|---|
Form |
| ||
Indhold |
| ||
Handling | |||
Personer | |||
Miljø | |||
Tema | |||
Virkemidler |
| ||
Livsstil |
| ||
| |||
Skrivekonkurrencer (0) | |||
Forlag (156) |