Larry Brooks
Tema er hvad historien betyder. Det er hvordan historien relaterer til i det virkelige liv og hvad den postulerer om livet og de udfordringer og erfaringer det rummer. Tema er selve livet som det kommer til udtryk i vores historier set gennem karakterer, oplevet gennem plot. Temaer kan være vidtfavnende eller de kan give udtryk for et mere specifikt aspekt af det at være menneske. Uden stærke tematiske intentioner bliver der tale om underlødig litteratur.
Tema indtræder som oftest af nødvendighed når du først har givet substans til dine karakterer og ladet dem handle i en dramatisk historie. Når en historie er tilstrækkeligt stærk, hovedpersonen er tilstrækkeligt dyb og det konceptuelle landskab er universelt og tilgængeligt, så indtræder tema af nødvendighed. Det er ikke muligt at skrive om livserfaringer uden også at mene noget om livserfaringer. I jo højere grad du ønsker at sige noget bestemt om livet og den verden som det udfolder sig i, i jo mindre grad kan du nøjes med at lade temaet træde frem af sig selv. Hvis dit tema skal være klart og tydeligt, så er det nødvendigt at skrive historien ud fra en narrativ strategi eller i det mindste en intention.
Hvor bastant et tema er i en historie kan opstilles på en skala, hvor tv-serier som Seinfeld er i bund og romaner som dem af C.S. Lewis og L. Ron Hubbard er i top – sidstnævnte lægger ikke skjul på at de har som mål at sælge læseren et helt verdenssyn. I midten befinder temaudforskende værker sig; historier der udfordrer værdier og overbevisninger og rummer gode argumenter der peger både for og imod, fx Æblemostreglementet af John Irving. Uanset om valget er bevidst eller ej placerer historien sig på en sådan skala. Det er nok sikrest at forholde sig udforskende til temaet da risikoen for polarisering så minimeres.
Hvor stærkt temaet står for dig viser sig især i dit umiddelbare svar på spørgsmålet Hvad handler din historie om? Hvis svaret rummer klare tematiske intentioner står temaet klart for dig og den viden kan hjælpe dig med udarbejdelsen af historien og hver enkelte scene.
Tema kan enten stamme fra karakterer, eller karakterers erfaringer kan være forarbejdet med fokus på at videreformidle et bestemt tema. Så snart en karakter støder på et problem, især hvis det er en indre dæmon, tænker du ikke længere kun karakteriserende men også tematisk. At hovedpersonen oplever et problem og dernæst overvinder de indre kræfter der ellers ville have besejret ham, er udførelsen af temaet. Selv hvis temaet er det højst prioriterede element i historien er den bedste strategi at tilpasse karakterudviklingen til temaet. For meget fokus på temaet føles moraliserende og alt for meget fokus på temaet er propaganda. Din lidenskab for en særlig holdning kan nemt smitte for meget af på din fortæller til skade for historien. Show, don't tell; udfold scenerne frem for at berette om temaet.
Litteratur om tema
- The Moral Premise: Harnessing Virtue & Vice for Box Office Success af Stanley D. Williams
- Writing the Breakout Novel Workbook: Hands-On Help for Making Your Novel Stand Out and Succeed af Donald Maass
- Art Of Dramatic Writing: Its Basis in the Creative Interpretation of Human Motives af Lajos Egri
- The Plot Whisperer: Secrets of Story Structure Any Writer Can Master af Martha Alderson
- How to Write a Damn Good Novel: A Step-by-Step No Nonsense Guide to Dramatic Storytelling af James N. Frey
- How to Write a Damn Good Novel II: Advanced Techniques for Dramatic Storytelling af James N. Frey
Skrivekunst | |||
---|---|---|---|
Form |
| ||
Indhold |
| ||
Handling | |||
Personer | |||
Miljø | |||
Tema | |||
Virkemidler |
| ||
Livsstil |
| ||
| |||
Skrivekonkurrencer (0) | |||
Forlag (156) |