handling/scene: Forskelle mellem versioner
(Oprettede siden med "== MMKK: Mål-motivation-konflikt-katastrofe == Én måde at udarbejde scener på er at læne sig op ad dette mønster i hver enkelt scene. Når du så udarbejder en disposi...") |
|||
(14 mellemliggende versioner af den samme bruger vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
== MMKK: Mål-motivation-konflikt-katastrofe == | {{DISPLAYTITLE:Scene}} | ||
{{Hovedartikler|Handling}} | |||
{{Konflikt som lim|handling}} | |||
[[Category:Værd at læse]] | |||
== MMKK: Mål-motivation-[[konflikt]]-katastrofe == | |||
Én måde at udarbejde scener på er at læne sig op ad dette mønster i hver enkelt scene. Når du så udarbejder en disposition, skal du stille dig selv følgende spørgsmål: | Én måde at udarbejde scener på er at læne sig op ad dette mønster i hver enkelt scene. Når du så udarbejder en disposition, skal du stille dig selv følgende spørgsmål: | ||
* Hvem bærer synsvinklen i denne scene? | * Hvem bærer [[synsvinkel|synsvinklen]] i denne scene? | ||
* Mål: Hvad vil | * Mål: Hvad vil [[person]]en opnå? | ||
* Motivation: Hvorfor brænder | * Motivation: Hvorfor brænder personen efter at opnå det? Hvordan relaterer det sig til den samlede histories mål? | ||
* Konflikt: Hvad står i vejen for at opnå målet? | * Konflikt: Hvad står i vejen for at opnå målet? | ||
* Katastrofe: Scenen ender med at | * Katastrofe: Scenen ender med at personen enten | ||
** opnår målet ''men'' alligevel er slutresultatet en katastrofe, | ** opnår målet ''men'' alligevel er slutresultatet en katastrofe, | ||
** opnår ikke målet, eller | ** opnår ikke målet, eller | ||
** opnår ikke målet og derudover sker noget endnu værre og slutresultatet er en katastrofe. | ** opnår ikke målet og derudover sker noget endnu værre og slutresultatet er en katastrofe. | ||
Kun forløsningsscener ender med at målet opnås uden at en katastrofe indtræffer. | Kun forløsningsscener ender med at målet opnås uden at en katastrofe indtræffer. | ||
== | == Actionscener == | ||
I actionscener er det vigtigt at der ikke blot sker en masse, men at der er en følelse af fremdrift, for den slags scener er kedelige. Det kan gøres ved først at etablere motivation og dernæst lade personen udtænke en plan som der derefter forsøges ført ud i livet og enten lykkes eller mislykkes, gerne med overraskelser undervejs. I løbet af selve actionscenen er det vigtigt at læseren hele tiden føler at scenen bevæger sig mod en afslutning. | |||
I actionscener er det særligt vigtigt at forankre læseren i det fysiske rum med en tilstrækkelig mængde af beskrivelser undervejs. | |||
== Litteratur om scenen == | |||
=== Bøger === | |||
=== Artikler === | |||
* [http://moralpremise.blogspot.com/2017/12/scene-sequence-roller-coaster.html Scene-Sequel Roller Coaster] | * [http://moralpremise.blogspot.com/2017/12/scene-sequence-roller-coaster.html Scene-Sequel Roller Coaster] | ||
{{Skrivekunst}} | |||
{{status|25%}} |
Nuværende version fra 27. jun. 2021, 10:43
MMKK: Mål-motivation-konflikt-katastrofe
Én måde at udarbejde scener på er at læne sig op ad dette mønster i hver enkelt scene. Når du så udarbejder en disposition, skal du stille dig selv følgende spørgsmål:
- Hvem bærer synsvinklen i denne scene?
- Mål: Hvad vil personen opnå?
- Motivation: Hvorfor brænder personen efter at opnå det? Hvordan relaterer det sig til den samlede histories mål?
- Konflikt: Hvad står i vejen for at opnå målet?
- Katastrofe: Scenen ender med at personen enten
- opnår målet men alligevel er slutresultatet en katastrofe,
- opnår ikke målet, eller
- opnår ikke målet og derudover sker noget endnu værre og slutresultatet er en katastrofe.
Kun forløsningsscener ender med at målet opnås uden at en katastrofe indtræffer.
Actionscener
I actionscener er det vigtigt at der ikke blot sker en masse, men at der er en følelse af fremdrift, for den slags scener er kedelige. Det kan gøres ved først at etablere motivation og dernæst lade personen udtænke en plan som der derefter forsøges ført ud i livet og enten lykkes eller mislykkes, gerne med overraskelser undervejs. I løbet af selve actionscenen er det vigtigt at læseren hele tiden føler at scenen bevæger sig mod en afslutning.
I actionscener er det særligt vigtigt at forankre læseren i det fysiske rum med en tilstrækkelig mængde af beskrivelser undervejs.
Litteratur om scenen
Bøger
Artikler
Skrivekunst | |||
---|---|---|---|
Form |
| ||
Indhold |
| ||
Handling | |||
Personer | |||
Miljø | |||
Tema | |||
Virkemidler |
| ||
Livsstil |
| ||
| |||
Skrivekonkurrencer (0) | |||
Forlag (156) |