25% færdiggjort
Nuvola apps download manager2-70%.svg Hovedartikel: Personer.

En persons baggrundshistorie, bevæggrunde og personlighed påvirker dennes stemme. Personens udtryksmåde bør afspejle alt dette, både hvad sammenligninger og metaforer angår og især hvad tankemønstre angår.

Vær forsigtig med brug af adverbier og usædvanlige dialogverber. De fleste anser almindelige dialogverber som sige, spørge, svare, råbe og hviske for altid at være acceptable, mens sjældnere dialogverber såsom spinde, surmule og pibe af mange anses for at være for meget tell. Det samme gør sig gældende for adverbier. Årsagen til denne anbefaling er at dialog som ikke behøver disse tilføjelser nødvendigvis skal være bedre skrevet så den information der ligger i adverbiet eller det usædvanlige dialogverbum alene fremgår af replikken.

Dialog bør formidle og gerne flytte på personernes tre personskalaer – Sympati, Målbevidsthed, Kompetence – og vise deres brister og udvikling. Sympati kan fx flyttes op med humor og omsorg, og flyttes ned med kværuleren og ynkelighed. Målbevidsthed kan fx flyttes op med konkrete, udpenslede planer og konstruktive forslag, og motivation kan udpensles ved at skifte emne i samtalen. Personbrister og personudvikling kan fx demonstreres ved at det samme emne italesættes forskelligt over tid. Kompetence kan fx flyttes op ved at andre anerkender en persons ekspertise og flyttes ned ved at en person ikke ved noget eller tager fejl eller stille dumme spørgsmål.

Mængden af handlinger mellem replikkerne betyder meget for læserens oplevelse af en dialog. En nøgen dialog med minimale handlinger henfører meget opmærksomhed på det der bliver sagt. En dialog med mange handlingsbeskrivelser mellem replikkerne retter fokusset væk fra hvad der bliver sagt og hen mod hvad der kommunikeres mellem linjerne.

Enhver samtale skal have mindst ét formål, men gerne flere formål. Formålet behøver ikke hver gang at inkludere handlingsfremdrift.

Faldgruber

For det meste bør du undgå dialoger der føles som en serie af monologer. Dette sker især når meget information skal videreformidles til læseren.

Dialektale træk og andre idiosynkratiske elementer i replikker bør benyttes med måde. Som forfatter kommer man nemt til at bruge dette virkemiddel mere end nødvendigt, og det vil trætte læseren

Litteratur om dialog

Nøgleord

direkte tale, indirekte tale

Skrivekunst.dk bruger cookies for at forbedre brugeroplevelsen. Tryk OK for at fjerne denne besked.